Itineraris segurs

Itineraris segurs centres educatius de Salt

Els Itineraris Segurs, també anomenats camins escolars, són vies de circulació preferents escollides entre els recorreguts més utilitzats pels alumnes per anar i tornar dels centres educatius. 

A Salt hi ha tres trams dels Itineraris Segurs que s’estan implementant al municipi.
Aquests itineraris volen promoure i facilitar que els infants tinguin un recorregut referent per arribar a l’escola i que es pugui realitzar de manera segura i autònoma.
El projecte Juguem? Itineraris Segurs vol contribuir a una millora comunitària a través de d’aquests eixos: la participació comunitària, el treball en xarxa, la sensibilització per la millora de l’entorn, l’entorn com un espai educatiu, l’art com a eina de transformació social i la mobilitat sostenible.

Objectiu General

Fomentar la implicació dels infants en la millora de l’entorn per la construcció d’un territori inclusiu protagonitzant accions de compromís cívic a través de la participació activa de la comunitat de Salt. 

Objectius Específics

  • Afavorir alternatives de gestió de l’espai públic mobilitzant i fent-ne partícips la població perquè aquest esdevingui un espai educador i de cohesió social.
  • Potenciar la co-responsabilitat, el compromís cívic i comunitari a través d’accions participatives en relació a l’entorn, fonamentalment en la cura d’aquest. 
  • Vetllar pel desplaçament segur de nens i nenes que moltes vegades comencen a anar sols i soles a l’escola a una edat prematura. 
  • Generar sentiment de pertinença cap a la vila de Salt a través de la participació. 

QUÈ FEM?

ACTIVITATS DINS L’AULA

Presentació del projecte amb el mapa gegant

En aquesta activitat es presenten els itineraris segurs mitjançant un mapa gegant on els alumnes marquen les seves rutes i identifiquen comerços, places, carrers, passos de vianants, etc. i comparteixen vivències que han tingut en el camí escolar, dificultats que hi troben i possibles millores.

Objectius:

  • Explorar les rutes de casa a l’escola i de l’escola a casa i reflexionar sobre l’entorn de l’alumnat.
  • Donar a conèixer els Itineraris Segurs a l’alumnat.
  • Identificar els camins que utilitzen els infants per anar i tornar de l’escola.
  • Conèixer com viuen els infants el trajecte escolar.
  • Detectar necessitats i realitzar propostes a partir de les vivències de l’alumnat.

Aquesta activitat pot anar acompanyada de fitxes didàctiques que es poden treballar a l’aula.

bola 1 activitats dins de aula

Educació viària amb la Policia Local

Aquesta activitat la realitza la Policia Local als centres educatius. La Policia Local col·labora amb els Itineraris Segurs per fer arribar les normes de circulació a peu bàsiques a l’alumnat, com fer un bon ús de l’espai públic i resoldre els dubtes que l’alumnat pugui tenir.

Passem a l’acció

Aquesta activitat es realitza amb una o dues sessions en les quals es fa reflexionar l’alumnat sobre l’entorn i l’espai públic. A partir de la detecció de qüestions que ens molesten, que ens fan sentir malament o que ens agradaria canviar del nostre entorn, l’objectiu final d’aquesta activitat és generar una proposta de canvi per transformar la nostra realitat més pròxima.

Aquesta activitat es dinamitza des del projecte i es fa acompanyament, de forma horitzontal, al professorat, a l’hora de generar la proposta, treballar-la i difondre-la.

Els objectius d’aquesta activitat són:

  • Generar una proposta transformadora.
  • Informar dels canals de participació dels infants i adolescents de la vila o generar nous canals de participació.
  • Acompanyar en processos d’apoderament i treball de propostes per a generar canvis al municipi.

Itineraris Segurs i passos de vianants

Pintem els Itineraris Segurs

En aquesta activitat els infants i joves dels centres educatius es transformen en pintors i pintores. Se surt al carrer per pintar petites parts dels trams dels Itineraris Segurs. Cada escola o institut pinta el tram que passa més a prop del centre educatiu. El material i la dinamització de l’activitat es realitza des del projecte.

Objectius:

  • Implicar els infants en la implementació dels camins escolars.
  • Generar sentiment de pertinença al municipi i vincular els infants en el projecte.

Fem visibles els passos de vianants

En aquesta activitat ens convertim en pintors i pintores però també en creadors dels nostres propis dissenys! 

L’alumnat participant crearà els dissenys que vol pintar als passos de vianants que formen part dels itineraris segurs per a fer-los més visibles. El disseny pot ser escollit per l’alumnat  i l’Escola a través d’un procés de creació participatiu. Finalment, es surt a pintar el pas de vianants escollit.

Objectius:

  • Donar visibilitat als passos de vianants tant per vianants com per vehicles. 
  • Generar sentiment de pertinença a Salt.
  • Treballar un procés creatiu amb els joves que donarà un resultat al llarg del temps i tindrà un impacte al municipi.

ELS COMERÇOS AMICS

Què són els comerços amics?

Són una xarxa de comerços que es situen prop dels Itineraris Segurs i que col·laboren amb el projecte de diverses formes. 

Els comerços formen part de la comunitat educativa i s’uneixen al projecte amb un doble objectiu: fer ús d’un protocol d’atenció als infants i a la ciutadania en cas que sigui necessari i promoure espais compartits d’aprenentatge.

Actualment només hi ha comerços amics al tram 1 i al tram 2 dels Itineraris Segurs. Falta implementar aquesta xarxa al tram 3 dels Itineraris Segurs.

Com els puc identificar?

Els comerços amics s’identifiquen amb un adhesiu a la porta principal de l’establiment.

Protocol d’atenció a la Infància pels comerços

Gimcanes amb els comerços des de les escoles

La gimcana amb els comerços és una activitat fora de l’escola per conèixer els comerços amics del tram de camí escolar al que pertany l’escola. Aquesta activitat es prepara des del projecte i es dinamitza amb l’ajuda del professorat del centre.

Els objectius d’aquesta activitat són:

    • Incloure els comerços com a agents educatius d’entorn. 
    • Promoure el coneixement entre comerços i infants i la convivència a l’espai públic.
    • Fomentar la vida comunitària. 
    • Que els infants coneguin els comerços on poden acudir si es troben en una situació problemàtica.

SENYALS ESCOLARS

Els senyals escolars són senyalitzacions verticals que mostren a vehicles i vianants que allà hi ha una escola. Aquests senyals són creats per l’alumnat dels diferents centres educatius que participen en el projecte. També hi ha dos senyals que mostren a vehicles i vianants que allà passa el camí escolar i també han estat creades per infants del municipi. 

L’objectiu dels senyals escolars és:

  • Senyalitzar que allà hi ha una escola i que s’ha d’anar en compte amb els vianants.
  • Generar sentiment de pertinença al centre educatiu i a Salt.

El procés de creació dels senyals escolars s’ha fet durant el curs 2019-2020, 2020-2021 i 2021-2022. Els participants han escollit internament quina era la manera de crear la seva senyalització: dins d’un curs i de forma col·laborativa, mitjançant un concurs entre els dibuixos presentats per l’alumnat, etc. 

Han participat 9 centres educatius i la Xarxa Educativa Juguem (XEJ), realitzant un total d’11 senyals:

  • Institut Salvador Sunyer
  • Escola El Gegant del Rec
  • Escola El Pla
  • Escola FEDAC – Salt
  • Institut Salvador Espriu
  • Escola Silvestre Santaló
  • Escola Les Deveses
  • Escola La Farga
  • Col·legi Pompeu Fabra
  • Grup de grans del XEJ del Pla
  • Grup de grans del XEJ del Local Social Àngel Guimerà 

MURALS

La creació de murals en el projecte Itineraris Segurs té l’objectiu de millorar l’entorn a través de la participació dels infants en la creació d’idees i la realització dels murals i fomentar la participació comunitària més enllà de la de les escoles. 

Els murals que s’han realitzat s’han fet sempre amb la col·laboració d’artistes locals, ja siguin de Salt o de poblacions veïnes. 

Mural del Passatge de Joan Güell i Olivé

Aquest mural es va realitzar l’any 2019 amb el grup de 4t de primària de l’Escola El Gegant del Rec i amb la col·laboració i dinamització de l’artista Aleix Font (Rataconcorbata), veí de Salt.

Mural de la Plaça Llibertat

Aquest mural es va realitzar l’any 2020 amb alumnes dels grups de 6è de l’Escola La Farga i 1r d’ESO del col·legi Pompeu Fabra. L’alumnat va descriure quins elements volia que apareguessin al mural i l’artista Delphine Labedan va crear el disseny final i va acompanyar la pintada. També els propietaris de la paret van col·laborar-hi fent que la realització d’aquest mural fos possible.

Camí literari del Barri dels Escriptors al Carrer Mercè Rodoreda

La creació del mural del camí literari del Barri dels Escriptors, al Carrer Mercè Rodoreda, s’ha realitzat durant el curs 2021-2022.

L’any 2020, l’Associació de veïns i veïnes del barri dels Escriptors van fer arribar al projecte Itineraris Segurs algunes de les seves inquietuds. Una d’elles va ser la manca de participació del veïnatge amb accions que dignifiquin els espais del mateix barri. L’espai que concretaven com a espai a millorar és el mur del carrer Mercè Rodoreda. L’associació del barri va observar que era un lloc on molts infants passen per anar a les escoles situades a l ’altra banda del Passeig dels Països Catalans (el Pla, el Gegant del Rec, l’Escola Pia, l’Institut Salvador Sunyer) i es considera que l’espai es podria dignificar donant èmfasi al mateix nom del barri, creant un mural que representi un camí literari i on apareguin escriptors i escriptores que donen nom a carrers del municipi. 

Després d’un procés participatiu amb diferents centres educatius, es van decidir els escriptors i escriptores que havien d’estar representats al mural, les cites i algunes idees pel disseny del mural. 

L’artista Mariona Terrats de l’Associació Blau Blau va ser qui ens va ajudar a plasmar totes aquestes idees en el disseny final i va dinamitzar la pintada acompanyada de l’equip d’Itineraris Segurs. 

Participació:

  • Alumnat de 2n i 3r de primària de l’Escola Gegant del Rec 
  • Alumnat de 4t d’ESO de l’Escola FEDAC – Salt 
  • Alumnat de l’optativa de dibuix de 4t d’ESO de l’Institut Salvador Sunyer
  • Associació de Veïns i Veïnes del Barri dels Escriptors 
  • Associació Blau Blau

ACTIVITATS ESPECIALS

La cançó dels Itineraris Segurs “La nostra missió: fer dels carrers un lloc millor”

La cançó dels Itineraris Segurs es va crear l’any 2019. Van participar en la seva creació l’Escola El Gegant del Rec i l’Escola El Pla. L’Escola El Pla va fer un taller de rap amb l’associació Heal per crear una part de la cançó i el Gegant del Rec va crear la resta de la cançó i van anar a gravar la cançó a Ràdio Salt, des de la qual es va emetre. 

L’any 2020, els alumnes del Centre d’Educació Especial La Maçana van gravar un vídeo de la cançó amb llengua de signes catalana i subtítols.

Vídeo (2020) i àudio (2019). Vídeo realitzat per alumnat de la Maçana amb llengua de signes catalana i subtítols amb l’àudio de l’Escola Gegant del Rec:

Llegeix la lletra de la cançó aquí: Cançó dels Itineraris Segurs lletra

1_PDF Cançó Itineraris Segurs lletra

La mascota dels Itineraris Segurs

Aquesta iniciativa va néixer durant el confinament per la pandèmia del Covid-19. És una iniciativa on es va convidar a participar a totes les escoles de Salt en la creació d’una mascota que identifiqués els Itineraris Segurs. Es va fer un procés participatiu on van poder votar alumnat i professorat i també la resta de la població saltenca mitjançant aquest portal web: https://decidim.salt.cat/processes/mascotaitinerarissegurs, on podeu consultar la informació de tot el procés. 

D’aquí va néixer la Vamba dels Itineraris Segurs!

mascota itineraris segurs

Pictogrames TEA als passos de vianants

Aquesta iniciativa es va iniciar el curs 2021-2022. L’objectiu d’aquesta actuació és incloure pictogrames adaptats a infants amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) als passos de vianants que no tenen regulació semafòrica per millorar la seguretat dels infants amb aquest tipus de trastorn i també d’altres infants i vianants. 

S’ha treballat la implementació dels pictogrames als passos de vianants amb l’aula de suport intensiu per a l’escolarització inclusiva (SIEI) de l’Institut Salvador Espriu, que inclou alumnat dels diferents cursos d’ESO. Aquests alumnes van fer una sessió per conèixer els Itineraris Segurs,  una sessió de formació gràcies a la col·laboració del CDIAP de la Fundació Ramon Noguera a Salt per aprendre més sobre què són els pictogrames i van sortir a pintar els pictogrames TEA a quatre dels passos de vianants previstos.

pictogramas itineraris segurs

Exposició amb el Col·legi Pompeu Fabra

“MIRA, ACTUA! El primer pas l’hem de fer nosaltres” és el títol que dona nom a l’exposició creada per l’alumnat de 2n d’ESO del curs 2020-2021 del Col·legi Pompeu Fabra. 

A partir de la premissa “Surt, fes un tomb, mira, passeja pel teu entorn, sigues conscient del que t’envolta”, els alumnes van fer un procés reflexiu per mirar l’entorn de Salt d’una manera diferent i crear una proposta artística. El treball fotogràfic i de creació literària que en va sortir és fruit d’aquesta reflexió sobre l’entorn on vivim i els problemes que hi veiem, però sobretot és una aportació constructiva per reivindicar com els agradaria canviar-lo.

Aquest projecte va ser desenvolupat amb la col·laboració del Taller d’habilitats socials Reactiva’t, dels Serveis socioeducatius i comunitaris del Consorci de Benestar Social Gironès – Salt. 

Aprenentatge i Servei “Fem un Salt més inclusiu” amb l’Institut Salvador Sunyer

L’aprenentatge i servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte en el qual els participants es formen treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

Durant el curs 2020-2021 es va realitzar amb l’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Salvador Sunyer un projecte d’aprenentatge i servei. Aquest alumnat va conèixer el projecte Itineraris Segurs i va identificar les barreres arquitectòniques per a persones que fan ús de cadira de rodes en els tres trams dels Itineraris Segurs així com les problemàtiques que hi podia haver en l’ús d’aquests itineraris per a persones invidents. D’aquest projecte en va sorgir un informe que des d’Itineraris Segurs es va acompanyar i organitzar la seva rebuda per part de l’Ajuntament de Salt. A l’acte hi van assistir les regidories de Mobilitat i d’Acció Social.

Podeu trobar més informació sobre la presentació de l’informe que va realitzar l’institut a l’Ajuntament al següent enllaç:

https://agora.xtec.cat/inssalvadorsunyer/portada/entrega-oficial-de-linforme-laccessibilitat-dels-itineraris-segurs-per-a-persones-amb-discapacitat-motriu-i-visual-a-lajuntament-de-salt/

L’Institut Salvador Sunyer va guanyar el premi a nivell espanyol “Premio Aprendizaje – Servicio 2022que atorga el Ministeri d’Educació, la Red Española de Aprendizaje por Servicio i l’editorial Edebé dins la categoria Inclusión. L’entrega de premi va tenir lloc a la ciutat de Sevilla el passat 16 de desembre del 2022. Podeu trobar més informació aquí: https://sites.google.com/inssalvadorsunyer.cat/la-veu-del-sunyer/laimeric-informa/el-sunyer-guanya-el-premi-premio-aprendizaje-servicio-2022?authuser=0 i https://aprendizajeservicio.com/

Teixim Saltteixim salt

El Teixim Salt és una activitat que vol donar visibilitat als itineraris segurs en aquells trams on no es poden senyalitzar amb pintura viària. Aquesta activitat es dur a terme gràcies a la participació de diverses persones de la comunitat que ens fan arribar trossos de teles i ganxet per guarnir els arbres presents en els espais dels itineraris segurs que no es poden pintar.

El novembre del 2018 es va fer una jornada comunitària al Passeig dels Països Catalans, davant del pavelló municipal d’esports, on hi ha el passeig de sorra que forma part del primer tram dels Itineraris Segurs. Va ser una jornada oberta on es van convidar a participar escoles, participants de la Xarxa de Tallers en Família, AFA’s, el Centre de Recursos de la Gent Gran, Les Vetes i associacions de veïns i veïnes.

Durant els anys 2019, 2020 i 2021 s’ha mantingut el contacte amb alguns dels centres educatius i altres agents de la comunitat que han participat i s’han realitzat algunes iniciatives puntuals per mantenir la decoració dels arbres.

“Saltem?” El joc de taula dels Itineraris Segurs

SALTEM EL JOC

Saltem? El joc dels Itineraris Segurs

Saltem? et farà descobrir tots els racons de Salt recorrent els tres trams dels Itineraris Segurs i posarà a prova el teu coneixement de la vila!

Els trams són els camins escolars que van ser escollits entre els recorreguts més utilitzats pels infants i joves per anar i tornar de les escoles i els instituts de Salt. Aquests camins s’han creat amb la participació dels centres educatius i altres agents de la comunitat saltenca. L’objectiu és implicar els infants i joves en la millora de l’entorn per crear una vila inclusiva per a tothom.

Aquest joc de taula ha nascut per commemorar el desè aniversari del programa Juguem?, en el qual s’emmarca el projecte Itineraris Segurs, de l’Àrea d’Integració i Convivència de l’Ajuntament de Salt i que està gestionat conjuntament per l’Ajuntament de Salt i Fundación Atenea.

Juguem?

COL·LABORADORS

Logo Fundación Atenea
Logo diputació de giorna
Logo Dipsalut